نشریه الکترونیکی اندیشه نو

بایگانی
  • ۰
  • ۰

سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور به عنوان یک سند بالادستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید تا دستاورد آن به گونه ای برنامه ریزی شود که برنامه های درسی به سمت بومی شدن گام بردارند.
در همین راستا ،متخصصین تعلیم و تربیت بر آن شدند تا سند راهبردی مناسب با این سند را ترسیم نمایند.برنامه ی درسی ملی،سندی است که به همین منظور تدوین شده و نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام برنامه ریزی درسی کشور را به منظور تحقق اهداف آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران را تعیین و تبیین می نماید.

این برنامه بر اساس مبانی،ارزش ها و اهداف تربیت اسلامی و با استفاده از توانمندی های بومی و ملی و بهره برداری از تجربه های معتبر و موفق جهانی،در پاسخ به نیازها و مطالبات جامعه  پویای ایران اسلامی،الگوی تازه ای از برنامه درسی و تربیتی را ارائه می دهد و گامی مهم در راستای مستندسازی و کیفیت بخشی نظام تعلیم و تربیت کشور است.
در برنامه ی درسی ملی حوزه های یادگیری شامل یادگیری های ضروری است که در یازده حوزه پیش بینی شده است.هر یک از حوزه های یادگیری گستره و محدوده دانش،مهارت ها،نگرش ها و ارزش های مرتط با یادگیری دانش ؛آموزان پیش دبستان تا پایان دوره ی متوسطه را توصیف میکنند.
حوزه یادگیری تربیت بدنی و سلامت یکی از یازده حوزه یادگیری برنامه درسی ملی است که به دنبال برقراری سلامتی کامل
جسمی، روانی دانش آموزان به عنوان امانت الهی و به کارگیری روشهای درست انجام فعالیتهای جسمانی، ارتقای تواناییهای بدنی و
حرکتی، تبیین روش های تفریحی سالم و ترویج بهداشت و اصول سالم زیستن و پیشگیری از ایجاد بیماری، اختلال و معلولیتهای اندامی و توانمندسازی افراد در تسلط بر رفتارخود و حفظ سلامت است.همچنین در ضرورت و کارکرداین حوزه آمده است .

در آموزههای اسلامی، بدن انسان هدیه و امانتی الهی برای تکامل روح محسوب میشود از این رو حفظ بدن از خطرها، آسیبها،
تقویت جسمانی و برقراری سلامت، تکلیف دینی و الهی است و سلامت و تربیت بدنی به عنوان عامل اساسی و مؤثر در توسعه فردی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی است و ابزاری ضروری برای رشد و پرورش انسانهایی سالم و توانمند جهت رسیدن به ابعادی از حیات طیبه است.
همچنین کسب صلاحیت های اساسی این حوزه دانشآموزان راقادر می سازد تا ظرفیتهای جسمی، روحی و روانی خود را
بشناسند، به آن اعتماد کنند و درجهت پرورش آن کوشا باشند و در خلال ورزش و فعالیتهای بدنی یاد بگیرند چگونه در قالب گروهی
کار کنند، اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، برای اوقات فراغت خود برنامهریزی کنند، خطر کنند، در مسائل درگیر شوند و به کمک دیگران مسائل را حل کنند.
با بهره مندی از رهنمودهای این حوزه، و در راستای اهداف آموزشی درس تربیت بدنی پایه سوم ابتدایی، این برنامه، بازیهای بومی ــ محلی و گروهی وآموزش شنا راکه یکی از ورزشهای مورد تأکید اسلام است در محور برنامه آموزشی خود قرار میدهد.تا دانشآموزان ضمن فعالیتهای یادگیری این درس، ارزشهای اخلاقی و بهداشتی و مهارتهایی همچون تلاش، کارگروهی، احترام به خود و دیگران، انصاف، صبر، خویشتنداری، حسن خلق، اعتمادبه نفس، نظم وانضباط، رعایت قوانین، حس مسئولیت و انتخاب سالم را به صورت کاربردی بیاموزند و تمرین کنند.


البته این امر محقق نم یشود مگر با حضور معلمان آگاه و دلسوز که بتوانند با انواع روشهای آموزشی و اجرای انواع تمرینات وبازی های حرکتی در محیطی دوستانه و در قالب فعالیتهای گروهی، فضای کلاس درس تربیت بدنی را به فضایی شاد و نشاط انگیزو تربیتی تبدیل نمایند. تا دانش آموزان علاوه بر کسب آمادگی جسمانی و حرکتی و ارتقای سطح مهارت های پایه به تمرین عملی زندگی بپردازند.


 علی فرجی


  • ۹۴/۰۹/۰۶
  • Admin

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی