درس هنر دورهی ابتدایی با « ارتباط با طبیعت» شروع می شود و پس به رشته های نقاشی، کاردستی، تربیت شنوایی، قصه و نمایش می پردازد. دانش آموزان در کنار این رشته ها با میراث فرهنگی نیز آشنا میشوند.
درس
هنر دورهی ابتدایی با « ارتباط با طبیعت» شروع می شود و پس به رشته های
نقاشی، کاردستی، تربیت شنوایی، قصه و نمایش می پردازد. دانش آموزان در کنار
این رشته ها با میراث فرهنگی نیز آشنا میشوند. ارتباط با طبیعت و
مشاهدهی پدیده هایی که هنرمندانه در کنار هم قرار گرفته اند و جلوه های
زیبای این مجموعه،انسان را به حدی از کمال میرساند که در عین مشاهدهی
کثرت، به یگانگی حسن و جمال مطلق رهنمود میشود .
رویکردهای برنامه درس
هنر در دوره ابتدایی رویکرد برنامهی درسی هنر « تربیت هنری» است. انجام
دادن فعالیت های هنری در فضایی که کودکان، آزادانه تخیل و اندیشه کنند،
حواسشان تقویت شود، ظرفیت های نهفتهی هوش و
تفکرشان پرورش یابد، عواطف و احساساتشان توسعه یابد و استعداد و خلاقیت ها یشان شکوفا شود، به « تربیت هنری منجر» میشود.
به جرات میتوان گفت که همهی کودکان فعالیت های هنری را دوست دارند آنها
در این گونه فعالیت ها و هنگام انجام دادن کارهای عملی، طراحی، ساختن، شکست
و پیروزی را تجربه میکنند. به این ترتیب زمینه ای برای بروز خلاقیت و
احساسات آن ها فراهم میشود. تربیت هنری را به پنج موضوع کلی میتوان تفکیک
کرد که عبارت اند از :
1- زیبا شناسی
2- ارتباط با طبیعت
3- آشنایی با تاریخ هنر
4- تولید محصول هنری
5- نقد هنری
سنین با متناسب آموزش بنابرسطح و هستند دانشگاه تا ابتدایی ی دوره از هنر
آموزش عناصر ترین مهم مباحث، این تجربه، کسب و مناسب آموزش با همراه هوش
برخوردارند. هوش انواع از کودکان همهی شوند. مطرح بایدآموزشی، دانش خلاقیت
رورش در معلم کمک بزرگترین در میدهد. قرار آنان اختیار در را بودن خلاق
برای لازم های مهارت توانایی « : از اند عبارت عوامل این هاست. آن گسترش و
خلاقیت بر موثر عوامل یافتن برای ها آن به کمک دانش آموزان،
آمابلی، (ترزا شاد» فضای و خلاق تفکر ، درونی انگیزهی کار، دادن انجام های مهارت کسب فردی،های1377 )
ابوالفضل حیدری
- ۹۴/۰۸/۲۴